Saturday, April 28, 2012

Niekto pošlite Čaploviča oprašovať skameneliny!

Nový pán minister školstva Dušan Čaplovič opäť perlil. Po priemere 1,5 pri vstupe na gymnázium či povinnej maturite z matematiky, ktoré vyvolali kontroverzné reakcie (v práve prebiehajúcej ankete denníka SME si aktuálne 63% myslí, že povinná maturita z matematiky je dobrý nápad), prišlo niečo, s čím nemôže súhlasiť žiaden súdny rozum. Pán minister sa rozhodol finančne trestať gymnáziá, ak sa ich absolventi po vyštudovaní vysokej školy zamestnajú mimo vyštudovaného odboru.

"Ak sa vyštudovaný učiteľ zamestná ako tlmočník, štát zoberie časť peňazí gymnáziu, ktoré absolvoval."

Momentálne končím štúdium učiteľstva angličtiny na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Angličtinu som si ako študijný predmet vybrala práve pre jej široké využitie. Vždy som milovala knihy, ale rovnako aj prácu s ľuďmi. Možnosť, že sa budem živiť ako prekladateľka tu vždy bol, najmä preto, že v kombinácii s angličtinou študujem aj slovenčinu. A je to skutočne až tak strašne mimo odbor?

Po skončení vysokoškolského štúdia sa plánujem zamestnať v neziskovom sektore, kde sa budem venovať práci s deťmi a mladými ľuďmi. Svoje vedomosti zo štúdia učiteľstva tu určite využijem. Keďže sa jedná o neziskovú organizáciu medzinárodného charakteru, v angličtine aktívne komunikujem a materiály, s ktorými pracujem, sú takisto väčšinou v angličtine. Malo by byť moje gymnázium trestané za to, že sa nezamestnám ako učiteľka na strednej škole, čo je môj "odbor"? A čo keby som si založila doučovaciu agentúru, kde by som doučovala angličtinu aj slovenčinu? Aj to by bolo mimo odbor?

Okrem toho, skutočne nerozumiem, prečo by mali byť trestané práve gymnáziá. Pán minister by si mohol skúsiť spraviť malú anketku medzi maturantami o tom, či už teraz stopercentne vedia, čo chcú v živote robiť. Predpokladám, že minimálne polovica to ešte nemá celkom jasné. A to je, myslím, v poriadku.

Ďalším problémom je to, že gymnazisti nemajú celkom prehľad o tom, čo presne ich na tej ktorej vysokej škole čaká, keď tam budú študovať, čo presne ich vytúžený študijný odbor zahŕňa. Čo ak zistia, že sa na to nehodia, že v tom nie sú dobrí alebo že ich to nebaví? Úprimne, keby ma niekto pred piatimi rokmi varoval, nikdy by som slovenčinu študovať nešla. 

Trhlinou, ktoré toto vyhlásenie má a vďaka ktorej dúfam, že to je len ďalší skvelý vtip, ktorými pán Čaplovič nešetrí, je spôsob, ako by sa asi také niečo malo kontolovať. Má sa absolvent vysokej školy, ktorému záleží na už aj tak malých platoch jeho učiteľov z gymnázia, ktorí mu toho veľa odovzdali a ktorých si za to váži, zamestnať vo svojom odbore prvý rok po skončení štúdia? A koľko tam musí zostať, aby gymnázium nebolo penalizované? Rok? Dva? Desať? Nebodaj celý život?! 

(Len tak mimochodom: povinná maturita z matematiky bola zrušená v roku 1989. Tak sa mi marí, že vtedy niekedy skončilo aj obdobie, keď ľudia 50 rokov robili na jednej pracovnej pozícii, však?)

Ako si pán minister zjavne neuvedomil, prvých x rokov po skončení strednej školy sú tým kľúčovým časom, kedy si človek začína ujasňovať, čo by asi tak v živote chcel robiť a čo ho baví. Človek sa vyvíja a jeho názory sa menia. Ja som v sebe napríklad objavila počas obdobia na vysokej škole lásku k novým médiám, sociálnym sieťam a čiastočne technológiám. Rozhodne by som sa nebránila, ak by moje budúce zamestnanie malo niečo spoločné s touto oblasťou. Tušila som to, keď som maturovala? Odpoveď asi tušíte, keď vám poviem, že som facebook síce v tom čase mala (a to nás v triede takých veľa nebolo), ale povedzme si úprimne, kto vtedy tušil, čo z toho facebook-u bude... 

Čo viac k tomu dodať. Možno už len fakt, že pána Čaploviča, ktorý vyštudoval "históriu a archeológiu" (podľa citovaného článku zo SME) zjavne netrápi, že svoje dni netrávi oprašovaním kostí pračloveka, ale sedí vo vláde a dvíha tlak živým ľuďom, ktorým aspoň trochu na slovenskom školstve záleží. Mňa tá predstava, čo by to vlastne znamenalo, ak by sa táto fantasmagória stala realitou, vydesila natoľko, že som po dlhých mesiacoch napísala prvý seriózny článok na blog. Lebo toto sa nedalo neokomentovať. 




4 comments:

  1. Perfektný článok, ja som teraz gymnazistka a fakt netuším čo budem robiť. Pán Čaplovič v poslednom čase vypustil perly, za ktoré by sa nehanbil ani náš prezident (a to je už čo povedať). Mne sa páči aj vyhlásenie pána Fica, že murári vedia viac ako gymnazisti...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Murári vedia naozaj viac ako gymnazisti. Som anti-volič strany SMER, ale v tomto majú pravdu. Zatiaľ čo gymnazista je po skončení SŠ nezamestnateľný na trhu práce, pretože nemá nič len všeobecné vzdelanie, absolvent murárčiny je pripravený pre výkon povolania a hneď po škole môže nastúpiť do pracovného pomeru.

      Delete
  2. a) v blogu sú gramatické a štylistické chyby
    b) gymnazista sa má právo rozhodnúť o tom, čo by chcel v živote robiť, až takmer pred koncom štúdia, ale od budúceho remeselníka to očakávaš už v deviatej triede ZŠ

    @Martin Palkovič: Gymnazista zvládne mnoho učňovských povolaní, čo sa nedá povedať vice versa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. a, viem a ospravedlňujem sa za ne, blog som písala v rýchlosti v snahe o zachytenie myšlienky, čo ma samozrejme neospravedlňuje :P
      b,to je síce pravda, že študenti hlásiaci sa na odborné školy si akoby vyberajú už oveľa skôr, ale ani u nich nie je vylúčená transformácia tohto rozhodnutia v dospelosti. v článku na SME sa píše aj, že pán Čaplovič by trestal odborné školy, ak by sa vyučený murár zamestnal ako maliar, čo mi príde rovnako scestné ako že ja musím byť povinne učiteľka. To pán minister absolútne zavrhuje osobnostný a odborný rozvoj (mimoškolské dovzdelávanie sa a rozširovanie vlastných schopností)?

      Delete