Minulý
týždeň som absolvovala súvislú pedagogickú prax zo slovenčiny.
Ľudskými slovami, bola som robiť praktikantku na gymnáziu na
Tomášikovej. Pre žiakov sú praktikanti celkom vítaný prvok
obzvláštňujúci bežnú rutinu vyučovacích hodín. Niektorí sú
milí a vtipní, iní sú otrasní a treba im to dať aj najavo. Po
dvoch-troch hodinách odídu a upadnú do zabudnutia. Pre študentov
učiteľstva je to ale celkom obávaná záležitosť.
Pravdupovediac, keby sme sa tomu mohli vyhnúť, hneď by sme to
spravili. Všetci zborovo sme nadávali, že načo to komu je, že je
to hrozne otravné a náročné a stresujúce...
Skúsení
učitelia zase tvrdia, že absolventi učiteľstva prichádzajú
nepripravení a že by vlastne mali mať tej praxe oveľa, oveľa
viac. Musím povedať, že po tom, ako som tú prax absolvovala,
musím im dať za pravdu. Odučila som päť hodín slovenčiny a aj
za taký krátky čas som sa naučila respektíve som zistila celkom
dosť vecí.

Vek
žiakov. Jediné, čo na celom
pláne hodín, ktoré mám odučiť, nebolo dokonalé, bolo to, koho
som to mala učiť. Maturantov. Uf. To presne som nechcela.
Maturanti, ktorí sú odo mňa o pár rokov mladší a dobre vedia,
či im ponúkam relevantné informácie alebo nejaké žvásty. Vždy
som si myslela, že ja by som radšej predsa len učila tých
mladších. Nakoniec sa ukázalo, že som to úplne vyhrala.
Maturanti vôbec neboli drzé opachy ako som si ich predstavovala,
ale naopak celkom sa aj zaujímali o to, čo som hovorila a dokonca
sa aj zapájali do diskusie celkom. No a fakt, ktorý som si pred tým
neuvedomovala bol, že mladším žiakom by som musela
d-i-k-t-o-v-a-ť poznámky!! Týmto som mohla normálne rozprávať a
oni si to zvládali poznámkovať sami. Vzdelávanie dospelých ľudí
má jednoznačne svoje výhody!
Prípravy
trvajú nehorázne dlho. Viem,
že to sa časom spraví, ale ten úvod učiteľskej kariéry, keď
si fakt treba pripraviť všetko, čo tým žiakom chce povedať je
masaker! Potom už človek čerpá z tých príprav, ktoré si už
spravil, prípadne ich updateuje, ale robiť ich úplne od základu...
Fakt si nedokážem predstaviť, že by som sa každý deň musela
pripravovať na nejakých 5-6 vyučovacích hodín. Veď príprava na
jednu 45-minútovku mi trvalo minimálne 2 hodiny!! A že učitelia
majú krátky pracovný čas. Iste!
Udržiavanie
logických súvislostí a sledovanie času.
Je náročné. Dokonca aj keď som tie knihy čítala, úplne som ich
poznala a presne som vedela, čo chcem povedať, aj tak som sa
niekedy zamotala do vlastného rozprávania. Niekedy som tu zabudla
jednu postavu, tam inú a potom som zrazu chcela pracovať s nejakou
epizódou, kde sa nachádzali a že ups. Najlepší príklad toho
bolo, keď som na hodine, kde sme preberali O myšiach a ľuďoch
spomenula Curleyho ženu a z triedy sa ozvalo: „A kto je Curley?“
:P No a ten čas. Na niektorých hodín som nemala posledných 10
minút, čo robiť, na iných ma zvonenie prerušilo uprostred vety.
Ale tak to sa dá vytrénovať.
Celkom ma
to bavilo. Na počudovanie.
Fakt som na to nemala chuť, no samotné tie hodiny boli strašne
príjemné, úplne ma tešilo, keď sa decká zapájali, keď ich to
zaujímalo, keď spontánne reagovali. No a tetuš učiteľka ma aj
chválila. Vraj mám „učiteľské vlohy“. Normálne sa vo mne
znovu zobudil pocit, že to učiť vlastne aj naozaj chcem. A že sa
zobudí práve počas hodín slovenčiny, tak to som skutočne
nečakala.
No comments:
Post a Comment