Monday, March 10, 2014

Londýn je kávový raj - 2. časť

Veľká vďaka za pozitívne reakcie na môj prvý článok z kávových potuliek po Londýne. Nech sa páči, toto je jeho sľúbená druhá časť.

Association
Association považujem za jednu z naozaj top kaviarní v Londýne. Je neuveriteľne štýlová a jej lokalita je úžasná - ak idete do Londýna ako turista, určite oceníte výhľad na jeden z najznámejších londýnskych mrakodrapov - The Gherkin, ktorý je postavený približne 60 metrov od vchodu do kaviarne. Okrem toho tu majú veľmi milých baristov a najmä vynikajúcu kávu od Square Mile. Ja som ochutnala Boliviu Colonia 8, ktorá má v tasting notes veci ako marcipán a fudge, čoho som sa trochu obávala, ale aj ma to zaujímalo, ako to vypáli. Ja marcipán moc nemusím, ale nejako špeciálne som ho necítila, takže pohoda. Táto šálka kávy z aeropressu bola spolu s Etiópiou od James Gourmet Coffee tým najlepším, čo som v celom Londýne ochutnala. Asi najmä preto, že táto Bolívia mala v sebe všetko - bola sladká, ale aj ovocná, no veľmi jemne a čokoláda s marhuľami sa v nej krásne dopĺňali, proste naozaj zladená chuť.

Ak sa budete pohybovať v londýnskej časti The City, určite do Association zájdite. Kvalita zaručená.
*****



Craft Coffee
Do Craft Coffee ma poslal David z predchádzajúceho článku. Pomerne nová kaviareň, otvorená v septembri 2013 priamo v srdci hipsterského Shoreditchu, čo by kameňom dohodil od Shoreditch High Street station. A tak to tam aj vyzeralo, samozrejme. Kávu na filter mali od Notes, tak som dostala šancu ochutnať od nich ešte niečo iné. Vraj som mala smolu, lebo väčšinou mávajú stále aspoň jednu hosťujúcu kávu a zrovna v deň, keď som tam bola ju nemali. Z ponuky som si bez problémov vybrala Etiópiu, nalákala ma najmä levanduľa v tasting notes, lebo ak v káve cítim čo len trochu kvetov, tak celá plesám. Bohužiaľ, v aeropresse od Notes sa niekde utopili, stratili, ani stopa po nich. Káva nebola zlá, ale nebola ničím výnimočná a iná. Splynula mi veľmi rýchlo medzi chuťovými zážitkami týchto kávou preplnených dní.

Káva od Notes ma teda nepresvedčila ani na druhýkrát. David, ktorý ma do Craft Coffee poslal, tam vtedy pil niečo od nejakej guest roastery a veľmi si pochvaloval. Tak asi treba vychytať to. Ja som mala smolu.
***

Prufrock
Prufrock je vraj londýnsky "must". To vám povie každý kávový sprievodca. Celkom nechápem ako je to možné, že sa mi tam za rok, čo som v Londýne bola, nepodarilo zavítať. Ale nepodarilo. Ak náhodou nepoznáte, Prufrock je londýnske hlavné baristické tréningové centrum a pracujú tam tí najkvalitnejší baristi, ktorí bežne chodia rozhodovať na rôzne kávové majstrovstvá a tak. Prufrock je kávový zážitok, ale len pre statočných. Kebyže o káve nič neviem, tak asi odtiaľ chcem ujsť. Tým chcem povedať napríklad to, že sa mi slečna baristka, u ktorej som si objednávala, nezdala práve nápomocná. Okrem celkom mätúceho menu by na kávového laika mohli celkom desivo pôsobiť aj police plné kávových hračiek, ktoré boli najplnšie a najrozmanitejšie, aké som kedy videla. Ja som sa z toho samozrejme vytešovala a s radosťou som si prezerala milión variácií na kávové drippers a iné hračky.

Čo ale zabilo aj mňa, bola cena, ktorú si pýtali za filter. 5,50Ł za 250ml filtra od Square Mile! Prečo? Prečo si všade inde môžete dať kávu od rovnakej pražiarne o 1,5 až 2 libry lacnejšie? Za čo si v Prufrocku priplácame? Za kvalitu baristov? Alebo slávne meno? Neviem. Zaplatila som to, keď už som tam bola, ale nabudúce už neprídem. Prufrock zďaleka nie je jediné miesto v Londýne, kde vám spravia vynikajúcu výberovú kávu, ktorá je čerstvo upražená najlepšou miestnou pražiarňou a pripraví vám ju skutočný profesionál.

Čo sa kávy týka, bola to Brazília pripravená cez aeropress a bola skutočne výborná, no mám taký pocit, že pred polrokom, keď som s výberovou kávou začínala, som po čokoládových Brazíliách siahala s oveľa väčšou radosťou ako teraz. Áno, stále ma teší ako úžasne sladko môže káva chutiť, ale akosi teraz už hľadám aj zaujímavejšie a komplexnejšie chute.

Prufrock robí dobrú kávu a je to kávové kráľovstvo. No príliš to o sebe vedia a všetkým to dávajú pocítiť. Škoda.
***


Extras
Prufrockom moje potulky po kaviarňach s výberovými kávami skončili, no ešte mám pre vás zopár zápiskov navyše. Najprv jedna špeci "kaviareň" a potom jedna špeci káva.

Ziferblat
O Ziferblate ste možno počuli. Je to ruský koncept kaviarní, v ktorých človek platí za čas. V Londýne niekoľko pencí za minútu, spolu to vychádza na niečo pod dve libry na hodinu. Po piatich hodinách sa vám čas prestane rátať. Prídete, napíšete na papierik čas, v ktorom ste dorazili a počet osôb a na konci vám to vyúčtujú. My sme boli zadarmo, lebo jedna kamarátka u nich dobrovoľníči a za odmenu dostáva dvakrát toľko "času zadarmo", koľko si v kaviarni odrobí. Je ťažké toto miesto ale nazývať kaviarňou, je to skôr taká veľká obývačka s veľa rôznymi stolmi a funkčnou wifi, kde si môžete robiť, čo chcete - hrať spoločenské hry, učiť sa, pracovať, čítať si, či len tak pokecať, ako my. K dispozícii máte kuchynku, kde je niekoľko spoločných čajov, jeden prekvapkávací kávostroj, mikrovlnka, rýchlovarka a to je tak všetko. Jedlo si ľudia nosia sami, prípadne prinesú viac a nechajú na spoločnom stole, odkiaľ sa môžu potom ponúknuť aj ostatní.

Toto miesto nie je o káve, ale atmosféru má rozhodne skvelú.


Vietnamská káva
Netreba zabúdať, že Londýn je výnimočné miesto najmä tým, že v ňom môžete autenticky zažiť snáď akúkoľvek svetovú kultúru či kuchyňu, akú si vymyslíte. Keďže moja najlepšia kamarátka z Londýna je síce Britka, ale vyrástla v juho-východnej Ázii a teda veľa vecí práve z tejto kultúry sú jej srdcovou záležitosťou, rozhodla sa, že môj kávový výlet musím zakončiť vietnamskou kávou. My sme si ju dali v ľadovej verzii. Káva samotná je veľmi horká, čiže je jasné, že to nie je nejaká skvelá výberová káva, ale o to v tomto nápoji aj tak nejde. Podáva sa totiž s kondenzovaným mliekom, ktoré sa s kávou postupne mieša, čím ju sladí. A o vizuálny zážitok je tiež postarané.
























Pár poznámok na záver

Veľmi ma mrzelo, že som nestihla zájsť do Alchemy. Je to tiež jedna z pražiarní, ktoré sú momentálne v Londýne celkom známe a niekoľko nových malých kaviarní berie kávu práve od nich. Majú aj svoju vlastnú kaviarničku, ktorá vyzerala zvonka naozaj super. Šla som okolo, ale nezastavila som sa, lebo som sa ponáhľala a to bola osudná chyba, lebo cez víkend mali zatvorené, čo som si všimla až v sobotu ráno, keď som sa tam vybrala. Smutné.

Káva je v Londýne celkom drahá. Prufrock je extrém, ale filtrovanú výberovú kávu takmer nezoženiete pod 3,50. Veľa som myslela na úžasné filtre, ktoré nám v Bratislave robí Dávid v Brew bare len za dve eurá. Londýn by ma takýmto tempom celkom rýchlo zruinoval.

Väčšina kaviarní, ktoré majú v ponuke aj filter robí len aeropress. Sem-tam sa nájde aj V60-tka. Chemex som nevidela, že by niekto mal v ponuke. Opäť body pre slovenské a české poklady ako sú Brew bar alebo Café Mitte.

V Londýne je 28 pražiarní, no medzi svetové top jednoznačne patria Square Mile a Workshop, tesne za nimi je niekoľko ďalších. Sklamalo ma ale, že som mala pocit, že londýnske pražiarne nepražia nič experimentátorské, aspoň som teda na nič nenarazila. Všetci majú v ponuke Rwandu Mahembe, Ethipiu Yirgacheffe, Columbiu Finca Tamana a nejakú tú Brazíliu. Nijako nenamietam, tieto kávy sú skutočne prvotriedne. Len som jednoducho mala pocit, že pražiarne idú radšej po zaručenom úspechu ako cestou experimentu, pri ktorom sa sem-tam človek dostane ku klenotom ťažkého kalibru, ktorý možno ani nezvládnu všetci. Takým, akým je napríklad Honduras od Green Plantation.

Zopár fotiek navyše z každej kaviarne nájdete v tomto albume.


No comments:

Post a Comment